Vous pouvez :
Contacts
Département Management et Ressources Humaines
Campus HEC Paris
1, rue de la Libération
78351 Jouy-en-Josas cedex
France
Vous pouvez :
Spécialisée dans le domaine de l’enseignement et de la recherche en management, HEC Paris offre une gamme complète et unique de formations aux décideurs de demain : le Master In Management Grande Ecole, les Mastères Spécialisés, les MSc, le MBA, l’Executive MBA, TRIUM Global Executive MBA, le Doctorat et une large gamme de programmes pour cadres et dirigeants.
Créée en 1881 par la Chambre de commerce et d’industrie de Paris, membre fondateur de l'Université Paris-Saclay, HEC Paris regroupe plus d'une centaine de professeurs chercheurs, 4 400 étudiants et près de 8 000 cadres et dirigeants en formation chaque année.
Le programme de la Grande École recrute sur concours, en 1ère et 2ème année, en France et à l’étranger, des étudiants à très hauts potentiels, capables d’appréhender dans un environnement multiculturel les grands enjeux sociaux, politiques et économiques de demain. Le cursus s’articule autour de deux grandes phases complémentaires : une phase généraliste en Management (d’une durée de 2 ans pour les admis au concours prépas, de 1 an pour les admis issus du concours d’admission parallèle, suivie éventuellement d’une année optionnelle de stages en entreprises), et une phase de spécialisation (année de M2).La structure du curriculum permet aux étudiants de combiner la maîtrise de l’ensemble des disciplines du management avec une forte expertise dans le domaine de leur choix. Les étudiants ont également la possibilité de suivre un parcours universitaire ou un double diplôme pendant leur cursus à HEC, notamment à l’École Polytechnique, ENS Ulm, Paris I, Sciences Po Paris ou SUPAERO, et ont accès à un très large portefeuille de destinations internationales, dans le cadre d’échanges académiques mais également de doubles diplômes.
Les Mastères Spécialisés et les MSc, accrédités par la Conférence des Grandes Écoles, sont des formations de haut niveau qui permettent à des étudiants issus des meilleures institutions françaises et internationales d’acquérir en 1 an une spécialisation dans une discipline particulière du management. Les MS sont dispensés en français et s’adressent à des titulaires d’un Master uniquement (français et étrangers). Les MSc sont quant à eux dispensés en anglais et sont ouverts à des étudiants titulaires d’un Bachelor décerné par une institution étrangère d’une part, et, exactement comme les MS, à des étudiants diplômés d’un Master décerné par une institution française d’autre part.
Le MBA est conçu pour les hauts potentiels, âgés de 25 à 35 ans et capitalisant une expérience professionnelle de 6 années en moyenne. Cette formation de renommée mondiale, se caractérise par la qualité de l’enseignement dispensé, combinaison de rigueur académique et de pratique professionnelle, permettant aux participants de personnaliser leur parcours en fonction de leurs objectifs professionnels. Le MBA sélectionne chaque année environ 250 participants de 52 nationalités différentes, aux parcours professionnels très diversifiés.
Les participants obtiennent des expériences pratiques, sur le terrain, grâce aux séminaires qui sont intégrés dans le programme, tels que le Tournoi sportif MBAT et le séminaire de leadership à l’Académie Militaire de St-Cyr.
L’Executive MBA est une expérience unique qui offre aux dirigeants et cadres du monde entier l’opportunité de suivre leur cursus sur plusieurs sites, dont la France et le Qatar, et de choisir parmi un certain nombre de spécialisations proposées dans 14 destinations internationales.
L’EMBA est un programme interactif et intensif, permettant aux participants de comprendre les enjeux de l’entreprise mondiale et d’acquérir des compétences pratiques, innovantes et complètes, afin de mettre en oeuvre leur vision.
TRIUM Global Executive MBA permet de comprendre le monde comme il est et sera demain.
Le programme est réalisé conjointement par HEC Paris, London School of Economics & Political Science et New York University Stern School of Business.
L'Executive Education propose des formations pour les dirigeants d’entreprise et accueille chaque année plus de 8 000 dirigeants et managers du monde entier. Sa mission est d’accompagner les entreprises dans la formation des managers, des futurs dirigeants et des dirigeants en leur proposant des programmes de formation permettant une mise en perspective revisitant leurs convictions, un enrichissement par la diversité, leur offrant une proximité et un accès aux problématiques des sociétés.
HEC Executive Education s’appuie sur l’excellence du corps professoral d'HEC Paris, l’expertise de ses intervenants extérieurs et la renommée internationale de sa recherche pour offrir à ses clients une expérience unique et inoubliable.
Un doctorat en gestion à la pointe de la Recherche.
Le Doctorat a pour mission de former des enseignants-chercheurs au plus haut niveau dans les disciplines de la gestion et d'étendre la renommée d'HEC Paris dans les grandes business schools du monde entier (MIT, Harvard, Princeton, LBS, INSEAD, Oxford, Cambridge, ...). Depuis 2015, HEC Paris délivre le diplôme de Doctorat en sciences de gestion en partenariat avec l'Université Paris-Saclay.
22 nationalités sont représentées dans le programme, enseigné entièrement en anglais. Enseignement intensif durant les 2 premières années dispensé par des enseignants chercheurs internationaux.
7 spécialisations en management.
Financement pour des séjours dans des universités étrangères et participation à des conférences. Financement par des bourses de vie garanties pour 4 années. Dispense de frais de scolarité.
Vivez une expérience académique riche et intense en rejoignant les programmes Summer School. Ces programmes sont proposés à des étudiants universitaires et jeunes diplômés de toute formation d'origine, recherchant un challenge académique et une expérience pédagogique multiculturelle.
Les programmes de la Summer School d’HEC Paris ont pour objectif de développer les compétences d'analyse et de prise de décision des participants et de les aider à comprendre les défis complexes et les opportunités stratégiques de l'économie mondiale actuelle.
Dans un contexte de compétition mondiale pour attirer les meilleurs talents, HEC Paris a su gagner une place reconnue dans le domaine de la recherche ainsi qu’une pertinence accrue des enseignements offerts pour devenir un centre d’excellence académique et contribuer au développement des connaissances dans les domaines du management, du droit et de l'économie.
HEC Paris accompagne la transformation du monde économique et construit, en partenariat avec les entreprises, les voies de développement futur, en formant des talents capables d’appréhender les futurs grands enjeux de la société. En étroite collaboration avec HEC Alumni et la Fondation HEC, HEC Paris entretient des relations durables avec le monde de l’entreprise.
Retrouvez dans la salle de presse toutes les informations d'HEC Paris, des programmes, de la Faculté, des relations internationales, des partenariats ou de la vie du campus.
Découvrez également en un clin d'oeil ce que l'on dit d'HEC dans la presse, avec notre veille quotidienne.
Vous cherchez un logo, des photos ou un contact : c'est également ici !
Intervenant :
Stefan THAU
INSEAD Singapore
2 mai 2018 - Bernard Ramanantsoa room - De 10h00 à 11h30
This paper explains and tests empirically why people employed in product promotion are less willing to trust others. Product promotion is a prototypical setting in which employees are mandated to express attitudes that are often not fully sincere. Based on social projection theory, we predicted that organizational agents mandated to express insincere attitudes project their self-perceived dishonesty onto others and thus become more distrustful. An initial large-scale, multi-country, field study found that individuals employed in jobs requiring product promotion were less trusting than individuals employed in other jobs, and particularly jobs in which honesty is highly expected. We then conducted two experiments in which people were tasked to promote low-quality products, and were either allowed to be honest, or were asked to be positive (as would be expected of most sales people). We found that mandated attitude expression reduced willingness to trust, and this effect was mediated by a decrease in the perceived honesty of the self, which in turn reduced the perceived honesty of other people. Our research suggests that the widely-used practice of mandating attitude expression has the effect of undermining an essential ingredient of economic functioning—trust.
Intervenant :
Stefan THAU
INSEAD Singapore
2 mai 2018 - Bernard Ramanantsoa room - De 10h00 à 11h30
This paper explains and tests empirically why people employed in product promotion are less willing to trust others. Product promotion is a prototypical setting in which employees are mandated to express attitudes that are often not fully sincere. Based on social projection theory, we predicted that organizational agents mandated to express insincere attitudes project their self-perceived dishonesty onto others and thus become more distrustful. An initial large-scale, multi-country, field study found that individuals employed in jobs requiring product promotion were less trusting than individuals employed in other jobs, and particularly jobs in which honesty is highly expected. We then conducted two experiments in which people were tasked to promote low-quality products, and were either allowed to be honest, or were asked to be positive (as would be expected of most sales people). We found that mandated attitude expression reduced willingness to trust, and this effect was mediated by a decrease in the perceived honesty of the self, which in turn reduced the perceived honesty of other people. Our research suggests that the widely-used practice of mandating attitude expression has the effect of undermining an essential ingredient of economic functioning—trust.
Intervenant :
Margaret Lee
London Business School
11 décembre 2017 - Bernard Ramanantsoa room - De 14h00 à 15h30
Work in psychology and economics documents a robust attractiveness bias: People tend to attribute positive qualities and give better outcomes to attractive individuals. Research shows this bias exists in workplace-relevant decisions such as selection decisions, performance evaluations, and wages. However, much of this research is surprisingly lacking consideration for the organizational context. I present two projects that each examine a contextual factor that improves our understanding of how the attractiveness bias affects workplace behavior and outcomes. In the first, I present studies that show that when hiring for jobs that are considered to be relatively less desirable, the attractiveness bias is reversed such that selectors are more likely to hire a less attractive candidate. In the second project, I present evidence that shows that an additional path to advantage in organizations for attractive individuals is through their better interactions with coworkers. I propose that attractive individuals receive more help from their coworkers, which in turn positively affects their performance and outcomes. In all, this research highlights that well-established general conclusions from social psychology might change when we take organizational contexts into account.
Intervenant :
Frederic Godart
INSEAD
7 novembre 2017 - Bernard Ramanantsoa room - De 10h45 à 12h15
The present research examined the effectiveness of co-leadership, a situation where two individuals jointly occupy the same formally assigned role at the top of a hierarchy. We integrate insights from the social hierarchy and leadership literatures to present the Social Hierarchy Model of Co-Leadership. This model proposes that co-leadership generally hurts team performance because co-led teams are more likely than solo-led teams to suffer from coordination and conflict problems. However, our model also proposes that when the co-leaders have a strong relationship, this underperformance will disappear. Four studies using qualitative, experimental, and archival data support this model. Our qualitative study established the prevalence of co-leadership configurations and how co-leaders affect team processes and performance. Our experiment established causality: teams randomly assigned to have co-leaders were less creative than solo-lead teams. Archival analyses of mountaineering expeditions replicated the negative effects of co-leadership: co-led teams were more likely to experience a fatality than solo-led teams. Additional archival analyses of high-end fashion design teams replicated the negative effects of co-leadership and found that co-leadership no longer hurt creativity when the co-leaders were co-founders of their firm. The current data and the Social Hierarchy Model of Co-Leadership offer numerous theoretical and practical implications.
Intervenant :
Simona Giorgi
Carroll School of Management, Boston College
18 octobre 2017 - Bernard Ramanantsoa room - De 10h45 à 12h15
This study examines the role of framing in fostering a collaborative agreement between two environmental non-profits in the U.S. that aimed at saving a particular type of natural ecosystems, wetlands. Building on 87 interviews, 17 months of participant observation, and extensive archival data, I show that framing can be a double-edged sword that can promote, but also hinder collaboration between seemingly compatible organizations. Unlike previous work that focused on instances of success and portrayed framing as a strategic tool for persuading others, my analysis documents how framing initially resonated with what the intended recipient valued, but over time revealed a deeper-seated cultural difference in how such value was constructed. More specifically, differences in orders of worth, or principles used to construct the value of nature – either as something worthy per se or for the exchange and use value of its services – prevented collaboration between the two organizations. These findings shed light on the underpinnings of framing resonance, highlighting the complex cultural basis of inter-organizational collaboration.
Intervenant :
Mahmut BAYAZIT
School of Management, Sabanci University
17 octobre 2017 - Bernard Ramanantsoa room - De 11h15 à 12h45
Pay Dispersion, variance of the pay distribution within the organization, is continuing to attract a fair amount of public attention as the gap between the CEO pay and the average worker has widened over the years despite calls and rules to increase transparency in executive compensation practices. Recently, Shaw (2014) called for more research on pay dispersion to understand whether and when high or low levels of dispersion is effective as well as the behavioral processes that mediate its’ effect on organizational performance (Shaw, 2014). In the present study to respond to this call we propose type of incentive structure [i.e., the extent to which employees are covered by individual (e.g., bonus) and/or collective incentive (e.g., gainsharing) schemes] and workplace sex composition as joint contingencies on the performance effects of pay dispersion. In addition, we draw on the Exit-Voice-Loyalty-Neglect (EVLN) framework (Hirschman, 1970) to examine the potential mediating mechanisms of dispersion-performance relationship. We analyze a unique employee-employer linked survey data collected in 2003 and 2004 from a sample of 3050 nationally representative for-profit organizations with more than 20 employees in Canada to test our hypotheses. Our analyses, consistent with our hypotheses, reveal that in workplaces with high individual but low collective incentive coverage, the marginal effect of pay dispersion on productivity was positive in male-dominated workplaces but negative in female-dominated workplace, suggesting that the competitive dynamics created by the combination of high pay dispersion and individual incentive coverage differ in their performance implications according to the sex composition of the workplace. In addition, the marginal effect of pay dispersion on productivity was negative in firms that utilized collective incentives regardless of the individual incentive coverage for both male- and female-dominated workplaces. Finally, voluntary turnover, employee training and absenteeism mediated this moderated relationship whereas labor actions did not. These findings offer valuable insights about dispersion-performance relationship and have important theoretical and practical implications.
Département Management et Ressources Humaines
Campus HEC Paris
1, rue de la Libération
78351 Jouy-en-Josas cedex
France
HEC Paris - 1, rue de la Libération
78351 Jouy en Josas Cedex
Tél : 01 39 67 70 00
Fax : 01 39 67 74 00
Tous droits réservés © HEC Paris